Ingrid en Harry naar de Cycladen

6e dag met aanvulling

6e dag

Vandaag wederom met stralend weer opgestaan. Vandaag stond o.a een bezoek aan de vallei van de vlinders op het programma. Dit is een groene oase in de heuvels van Paros gelegen boven de hoofdstad Parakia. Dus vanmorgen auto gepakt en op weg. De rit over de rondweg stelt niks voor, maar zodra je deze verlaat en de heuvels inrijdt wordt het ineens iets anders. Dan moet je echt letten op grote gaten en grote stenen op de weg. De weg slingerde zich langs de heuvels omhoog en dan sta je ineens boven op een heuvel in de middle of nowhere voor een prachtige koptische kerk. Naderhand bleek dat direct in de buurt ook een klooster lag, maar dat hadden we in eerste instantie niet gezien. Maar we waren op weg naar de vlinders en de kerk moest even wachten.

En inderdaad, ineens wordt de weg omzoomd door bomen en veel groen. De auto op een kleine parkeerplaats gestald en onze weg richting de vallei gezocht. Na een openstaande poort troffen we een kleine binnenplaats aan alwaar een Griekse dame achter een tafel zat. 2 Euro entree voor onderhoud en instandhouden van de vallei. Leek ons een alleszins redelijke vergoeding. In de vallei bevinden zich meerdere soorten vlinders maar er is een overheersende soort. Een soort nachtvlinder die overdag beschutting zoekt onder bladeren en takken. Maar in de schaduwrijke vallei ook vaker overdag te zien is. We waren benieuwd. En onze verwachting is uitgekomen. Het is geen echt grote vallei maar op vele plaatsen fladderen ons vele fel-oranje gekleurde vlinders tegemoet. Zodra ze gaan zitten is hun kleur donkerblauw tot zwart met een lichte streep. Dit valt perfect weg tegen de achtergrond van de bladeren. En als je de bladeren en takken licht beroerd, is het een bonte regen van vlinders. Wat een mooi gezicht. We hebben vele foto's en wat filmopnames gemaakt. We zullen ze in de foto-gallerij plaatsen. Na ca. 1 uur in de vallei vertoeft te hebben, zijn we teruggreden richting de Koptische kerk. Jammer genoeg was de kerk gesloten maar de omgeving waarin deze kerk ligt is ook een kort bezoek waard. Klaarblijkelijk is deze kerk gebouwd door een lokale koptische bisschop. Hij ligt ook tegenover de kerk begraven.

Na dit bezoek in de heuvels van Paros zijn we richting Parakia gereden om de stad te bezoeken. Maar gelet op de stijgende temepratuur lonkte het strand ons meer. We hebben vanuit Parakia een zeer bochtige binnenweg naar de noordkant genomen en zijn in de bocht van Naoussae ergens gestopt om van het uitzicht te genieten en een klein hapje te eten. We hebben ons een bord met inktvis gedeeld. Heerlijk gebakken. Het plaatselijke strand lag ondertussen al helemaal vol en geen parasolletje meer vrij. Daarom maar weer richting zwembadje om lekker af te koelen. vanavond gaan we wedrom naar Naoussae om nu iets meer van het stadje te verkennen en een hapje te eten. Uiteraard zullen we de kakkerlak-toko mijden.

Morgen staat de overtocht naar Naxos op het programma. Gelukkig op een mooie tijd van 11:00 zodat we morgenvroeg ruim tijd hebben. En dan kunnen we ook ons cameraatje weer in de armen sluiten.

Aanvulling:

we zijn inderdaad nog naar Naoussae geweest en hebben in de koptische kerk van verschillende oudere vrouwen een bekertje met zoete noten en rozijnen gekregen. Dit wordt uitgedeeld ter ere van dodenherdenking, zo iets als allerzielen. Het stadje werd gekenmerkt met een zeer gezellige drukte en alles Grieken. Of dit met allerzielen of de vrijdagavond te maken heeft was ons niet duidelijk. Daarna aan de haven op de kade gegeten. Toen we rond 23:00 uur naar het hotel reden stonden de geparkeerde auto's tot buiten het stadje. Dat is pas een drukke vrijdagavond.

Ingrid en Harry