Ingrid en Harry naar de Cycladen

12e dag

Vandaag zijn we op pad geweest om het eiland Santorini te ontdekken.

Onze eerste stopplaats is Oia. Dit plaatsje is gelegen aan het noordelijkste puntje van Santorini en ook het mooiste plaatsje. met zijn vele authentieke koptische kerken, de veelvoud aan witte en okerkleurige huizen, de pracht van de oleander en allelei druivensoorten met een veelvoud aan bloemen maakt het vetoeven best wel aangegaan. samen met de oude Venetiaanse burcht.

Maar hier maak je ook kennis met det uitwassen van massatoerisme. De helft van het dorpje is een een grote kitschkraam. Dit is Valkenburg, Volendam en de overige toeristenmagneten op een hoop. Om 10:00 in de ochtend is er al bijna geen doorkomen meer aan. Sommige bewoners is het aan te zien dat ze hieraan geen plezier beleven. Jammer. Het was beter de boel gewoon af te sluiten en slechts een klein gedeelte openstellen. Maar ja. de Euro moet ook hier rollen, vooral de Grieken op dit moment. Gelukkig viel de karakteristieke kerk op het topje van de vulkaanrand niet zo in de smaak en ademde een serene rust uit. Werkelijk een pracht van binnen. Alles van zilver, goud en houtsnijwerk. En dan maar een eenvoudig slot op de deur. Foto's nemen mocht niet, maar een plaatje van internet staat in de gallerij. Als zoethoudertje.

?

Na ca. 2, 5 uren in dit stadje vertoeft te hebben, werd het ons echt te warm. De thermometer rees al snel boven de 30 graden (ja, bij jullie ook even, maar hier al 2 weken) en verkoeling was op zijn plaats. En dan stuur je het Pandatje richting Fira van waaruit we ook gekomen waren. En dan maak je zelf ook even de uitwassen van massatoerisme mee. De infrastructuur is hier nog op nivo van Opel Kadett C en Ford Taunus, dus jaren 60 en 70. Smalle straatjes waar alle toeristen met bussen, busjes, auto's, squads, scooters en te voet zich doorheen wurmen. Uiteraard samen met de inheemse bevolking met hun vrachtwagens, pick-up trucks, bestelbusjes, scoooters en te voet. En dan sta je daar snel stop en hoop maar dat het snel weer gaat rijden. Leuk is anders, maar apart om mee te maken.

Na ca. 1 uur waren we terug in Fira, de hoofdstad van Santorini. Hier hebben we dan een koel drankje genuttigd met een gratis (en onbetaalbaar) uitzicht op de caldera. Naast het terras lag een zaakje voor het verkopen van boottchten. Dit trok onze aandacht en na ca. 15 minuten hadden we een boottocht voor morgen aan de broek hangen. En wat voor een bootocht. We gaan met een luxe catamaran vanuit het noordelijkste puntje naar het centrale eiland (lees actieve vulkaan) naar het hartje van de caldera en gaan daar zwemmen bij hete zwavelhoudende bronnen. Vandaar uit maken we dan een boottocht langs Santorini waarbij het zuidelijkste puntje ons einddoel is. Spannend. Hierover morgen meer.

Na het boeken van de bootreis zijn we verder gereden naar Acro-tiri. Hier zijn nog oorspronkelijke resten van de oude beschaving te zien. Deze beschaving is bij de ontploffing van de vulkaan, welke Santorini eens was (in 1450 VC is meer dan de helft van het eiland ontploft door een vulkaanuitbarsting) vernietigd. Evenals de Minoische beschaving op Kreta en de Myceense beschaving op de noordelijke cycladen. Dit heeft de ontwikkeling van de mensheid in zuidelijk Europa met zeker 500 jaren teruggeworpen. De Myceense en Minoische hebben zich hiervan nooit meer hersteld en zijn verdwenen naar de geschiedenisboekjes.

Ook hier weer massatoerisme en dat bij 35 graden in de zon. Dus niet. Lezen we wel op internet. Wat we wel perse wilden bezoeken waren de wijnhuizen van Santo. Deze organiseren iedere dag proeverijen en rondleidingen. Jammer genoeg waren de rondleidingen volgeboekt, maar de proeverij was perfect. Van de 6 wijnen viel er maar een echt in de prijzen bij ons. Of we de wijn kopen, bekijken we morgen wel. Tijdens de proeverij hebben we een leuk gesprek gevoerd met een Amerikaans gezin die een familiebezoek in Europa combineerden met een reis naar de cycladen.

?

We gaan vanavond de wereldberoemde "sunset" van Santorini meemaken. We gaan dan richting Acro-tiri om de zon over de vulkaan in de zee te zien zakken. Foto's beslist in de gallerij.

Voor nu tot morgen.

Ingrid en Harry