Ingrid en Harry naar de Cycladen

7e dag

7e dag

Vandaag hebben we de overtocht naar Naxos gemaakt. Op een rustige wijze vanmorgen onze spulletjes gepakt en de mooie lokatie op Paros adieu gezegd. Na een korte rit stonden we in de haven van Paros. Swiebertje stond al langs te straat te gebaren. omdat je daar niet kan en mag parkeren, werd dus weer haastig de auto leeggemaakt en overgedragen. Swiebertje riep ons toe "you got a full tank of petrol". Dacht het niet zei ik tegen hem. "2 stripes and now you have 3 stripes of petrol". Hij mompelde nog wat en klaarblijkelijk was het goed zo. Thuis maar even afwachten of iets van de creditcard wordt afgeboekt. Al met al weer haastwerk met alles uit de auto halen. Gelukkig ligt de kade direct tegenover de parkeerplaats en dus snel overgestoken en naar de wachtuimte voor onze ferry naar Naxos. Even een fotootje maken met mijn Iphone. Wil ik mijn bril opbergen, GVD het briletui in de auto laten ligGen. Stress weer. Terug naar Swiebertje. Hem de zaak uitgelegd. Hij zuchten, de auto staat buiten de stad zegt hij. GVD briletui weg, denk ik. Maar hij vist zijn mobieltje uit 1999 uit zijn zak en roept wat Grieks erin. Dan draait hij zich en zegt: "wait a minute", hopelijk geen Griekse minuut denk ik. Hij stuurt iemand met een motor naar de auto en warempel binnen 5 minuten heb ik het etui terug. Onder dankzegging verlaat ik Swiebertjes kantoor.

Snel terug naar Ingrid. Ze zit in de wachtruimte welke zich nu een beetje gevuld heeft. Op de kade zie ik een ambulance staan. Een groepje mensen loopt druk gebarend eromheen. Ook een koptische priester loopt in het groepje mee. In de brandende zon met zijn zwarte kazuifel en gek hoedje. Ik vraag Ingrid wat er aan de hand is. Ze trek haar schouders op en zegt "geen idee, maar de priester loopt de hele tijd te gebaren en rookt ook nog als een ketter". En dat voor een priester. Plotsklap,wordt de ambulance klemgereden door een aantal auto's. Klaarblijkelijk familieleden van de aanwezige groepje. Een hoop consternatie. Dan komt een tweede ambulance. Het groep stuift ook hier op af. En ook deze ambulance wordt klemgezet met auto's en scooters. Welke rol de priester in deze heeft is ons niet duidelijk maar het lijkt erop dat hij de boel een beetje regisseert. Inmiddels is de kadesteward gekomen. Het groepje mensen en de ambulances blokkeren de kade en het lijkt erop alsof de ambulances met de aanwezige veerboot mee moesten naar Pireaus bij Athene. De sfeer wordt steeds grimmiger. De priester scheldt luidruchtig op de kadestewards en maakt daarbij heftige handgebaren. Een tweede veerboot kan hierdoor niet aanleggen en vaart verder. Mooi, zeker 100 mensen ziiten op deze boot te wachten. Na ca. 25 minuten verdwijnt eerst de ene ambulance en daarna de tweede. Niet op een veerboot maar terug naar de stad. Het groepje erachter aan met hun auto's en scooters. De priester had al eerder te voet het strijdtoneel verlaten. Wat nu aan de hand was, is ons nog steeds niet bekend. Wel had onze boot hierdoor ca. 30 minuten vertraging Griekenland zullen we maar zeggen.

in de haven van Naxos werden we snel aan ons nieuwe autootje geholpen. Een Koreaanse Chevrolet, kleurtje wit. Beter tegen de zon. De rit naar het hotel weer geen problemen met onze gratis tomtom.

In de avond zijn we Naxos-stad gaan verkennen en hebben hier kennis gemaakt met een Brit en een Duitser, die al jaren op Naxos komen. Ze hebben ons tijdens het eten een aantal wetenswaardigheden van Naxos verteld, restaurants aanbevolen en voor morgen een hele mooie sightseeingroute uitgestippeld. Mooi, dat is voor morgen.

Ingrid en Harry

O ja, de camera lag al klaar bij de receptie. Mooi werk van hotel Harmony en Parcel. Waarvoor dank.

Chantalle

Hoi Ingrid en Harry,

Wederom mooie kiekjes en levendige teksten; we zitten er middenin. Geniet van jullie verdere vakantie en pas goed op jullie spullen :-)

Liefs,

Paul en Chantalle