Ingrid en Harry naar de Cycladen

10e dag

Even iets over de dag van gisteren. We hebben ons gisteren perfect vermaakt op het strand van Plaka. Zowat de hele kust vanaf Naxos-stad tot aan het zuidelijkste punt van Naxos is een strand. En wat voor een strand. Kistalhelder water, dat vanaf het strand van turquoise naar azuur verkleurt en eenzandtapijt als een biljartlaken. Heerlijk.

Vandaag hebben we Naxos-stad verkent. Eerst even wat over de "jongere" geschiedenisvan de stad. De stad is gesticht door de Venetiaaners in 1207. Ze hebben op een heuvel nabij de haven een wachttoren gebouwd ter verdediging in de tijd van de vierde en laatste kruistocht en deze nadien tot een heus kasteel uitgebouwd. De Venetiaanse periode duurde tot 1579. Toen verviel het eiland met al zijn bezittingen aan de sultan van Istanboel. Iets met onbetaalde schulden en verkeerd geloof. In 1829 werden de Ottomanen verdreven en kwam het eiland in Griekse handen tot op de huidige dag.

De wat oudere geschiedenis heb ik in ons eerste verhaal belicht. Maar dan toch even hierop terugkomen. Die oude Naxos-lieden waren eigenlijk een beetje lui of een beetje nonchalant. Zo staat bij de ingang van de haven een parmantig marmeren portaal. Dit wacht nog steeds op de afbouw tot een glorieuze tempel voor de god Apollo. Niet afgemaakt, reden is ruzie zoeken met de Perzen die het eiland in 491 VC praktisch ontvolkt hebben. Ook vind je her en der nog niet afgemaakte Apollo beelden in antieke marmergroeves. Net alsof de beeldhouwers morgen terugkomen om de zaak af te maken.

Nu even terug naar het heden. In dewarme zon hebben we ons getroost de stad te bezoeken. En een waar plaatje. Je slentert hier door een stad die zo uit de Venetiaanse tijd stamt. Nauwe enge steegjes, trapjes naar woningen hogergelegen, overbouwde steegjes waardoor je als het ware door tunnels loopt. Veel kunstwinkels en goudsmeden en uiteraard heel veel eten en drinken. Want daar houden de Grieken van en wij toeristen natuurlijk ook. We hebben in de foto-gallerij een aantal sfeerplaatjes geplaatst.

We kunnen echt zeggen dat Naxos-stad tot nu toe de mooiste en meest romantische stad is van de Griekse eilanden.

Morgenvroeg gaan we Naxos verlaten en zullen per veerboot oversteken naar Santorini. Onze verwachtingen is hoog gespannen. Maar zullen ook met een beetje weemoed terugkijken naar dit mooie, veelzijdige en verrassende eiland.

Ingrid en Harry

Marleen

Dat romantische plaatsje Naxos ga ik nu niet meer vergeten.
Bedankt Harry ook voor de historische / culturele achtergrond.